Perunahiutaleet ja valmismuusijauheet ovat olleet kehittyvässä yhteiskunnassa isompi ja mullistavampi asia kuin moni muistaa tai tietää. 1950-luvulla suomalainen söi keskimäärin 150 kg perunaa vuodessa. Se tarkoitti melkoista perunateatteria vuoden jokaiselle päivälle. Arjen helpottajalle oli tilaus.





Kiinnostuitko Ilona-mummon tarinasta? Lue Ilta-Sanomien jutusta lisää.
Pohjolan Peruna lanseerasi 1960-luvun alussa markkinoille Mielihyvä -perunahiutaleet. Maailmalta Suomeen rantautunut idea perunahiutaleista oli iso uutinen. Monikäyttöiset perunahiutaleet tulivat helpottamaan kuluttajien arkea, kun perunoita ei tarvinnut enää pestä ja kuoria. Tuotetta markkinoitiin perheenäideille, joilla saattoi olla useampi lapsi, mutta ei vielä koneellistettua keittiötä tai edes juoksevaa vettä. Miehet eivät juuri kotitöitä tehneet tuohon aikaan.
1960-luvun puolivälissä Pohjolan Peruna tilasi tv-mainoskampanjan, jota tähditti suurta suosiota nauttinut näyttelijä Matti Ranin. Mainoksissa havainnollistettiin, kuinka helppoa isänkin on valmistaa ateria koko perheelle.
1970-luvulle tultaessa Pohjolan Peruna laajensi tehdasta, ja perunahiutaleiden rinnalle nousi Sadonkorjuu -perunamuusijauhe. Uutuustuote tarjosi kuluttajille oivan oikotien herkulliseen perunamuusiin. Mainoksissa mainittiin ensimmäisen kerran: "Maku kuin mummon muusissa".
1980-luvun alussa päivänvalon näki uutuustuote Mummon muusi, joka nousi nopeasti kuluttajien suosioon. Vuonna 1985 pakkaukselle antoi kasvonsa iloinen ja herttainen Ilona Mäkinen, isoäiti ja intohimoinen kokkaaja itsekin. Vaikka Ilona-mummosta on jo aika jättänyt, hänen lempeä hymynsä löytyy edelleen Mummon muusin pakkauksista.
Mummon muusi on edelleen suomalaisten suosikkimuusi. Mummon ranskanperunat puolestaan ovat vuodesta toiseen maan ostetuimpia pakasteranskanperunoita. Mummon tuotemerkin alta löytyy koko joukko kuivatuotteita, perunapakasteita ja valmisruokia. Löytyypä Mummolta maukas olutkin – perunasta valmistettu tietenkin.
Mummon mielletään tutkimusten mukaan lämpimäksi, turvalliseksi ja kotimaiseksi tuotemerkiksi. Ehkä Mummo tuotteineen edustaa hektisessä ja muuttuvassa maailmassa tietynlaista pysyvyyttä. Pröystäilemätöntä laatua, joka tekee arjesta hyvän ja sopii myös juhlapöytään.

Pohjolan Peruna Oy
Kenttätie 9, 86400 Vihanti
+358 (0)44 309 3410
mestariperunat.fi
pohjolanperuna.fi
rooty.fi
Sertifikaatit ISO 9001 ja ISO 14001