Potatisflingor och pulver för färdig potatismos har i ett samhälle i utveckling varit en större och mer omvälvande sak än många minns eller vet. På 1950‑talet åt en finländare i genomsnitt 150 kg potatis per år. Det innebar rena potatisteatern varje dag på året. En vardagshjälpare behövdes.






Blev du intresserad av Ilona-Mummon historia? Läs mer i Ilta-Sanomats artikel.
I början av 1960-talet lanserade Pohjolan Peruna potatisflingor under namnet Mielihyvä på marknaden. Idén med potatisflingor, som kommit till Finland från utlandet, var en stor nyhet. De mångsidiga potatisflingorna underlättade konsumenternas vardag, eftersom potatisen inte längre behövde tvättas och skalas. Produkten marknadsfördes till mödrar som kanske hade flera barn men ännu inte hade ett mekaniserat kök eller ens rinnande vatten. Männen gjorde inte mycket hushållsarbete på den tiden.
Men tiderna förändrades. I mitten av 1960-talet beställde Pohjolan Peruna en tv-reklamkampanj med den enormt populäre skådespelaren Matti Ranin i huvudrollen. Reklamfilmerna visade hur enkelt det var för pappor att laga mat till hela familjen.
På 1970-talet utökade Pohjolan Peruna sin fabrik och lanserade Sadonkorjuu potatismospulver tillsammans med sina potatisflingor. Denna nya produkt erbjöd konsumenterna ett snabbt och enkelt sätt att laga utsökt potatismos. Pohjolan Perunas potatismosblandningar tillverkades av hela potatisar och var lätta att tillaga, transportera och förvara, precis som idag.
Det första potatismoset från märket Mummon dök upp i butikshyllorna i början av 1980-talet.
1985 blev den glada och charmiga Ilona Mäkinen ansiktet utåt för Mummon muusi-förpackningarna. Även om Ilona sedan dess har gått bort, finns hennes milda leende fortfarande kvar på Mummon muusi-förpackningarna. Under årens och decenniernas lopp har Mummon muusi blivit ett begrepp – nästan synonymt med god potatismos. Karaktären Mummo på potatismosförpackningen var början på ett välkänt och etablerat varumärke.
Mummos potatismos är fortfarande en favorit bland finländarna. Mummos pommes frites är år efter år de mest sålda frysta pommes frites i landet. Varumärket Mummo erbjuder ett brett sortiment av torkade produkter, frysta potatisprodukter och färdigrätter. Mummo har till och med en god öl – gjord på potatis, förstås.

Pohjolan Peruna Oy
Kenttätie 9, 86400 Vihanti
+358 (0)44 309 3410
mestariperunat.fi
pohjolanperuna.fi
rooty.fi
Certifikat ISO 9001 och ISO 14001